Kom ook een balletje trappen!

Een snelgroeiende sport voor 55/60-plussers, dat is wandelvoetbal of deftig gezegd: walking football. Duizenden mannen en vrouwen doen het, op wandeltempo een balletje trappen. Er zijn inmiddels vele toernooien  -waar Spui ook aan meedoet. Want: je moet je ergens aan kunnen meten. Niet dat verliezen erg is, verre van, de beroemde derde helft maakt alles weer goed. En gezellig is het altijd -voor, tijdens en na trainingen en (onderlinge) wedstrijdjes. En daar gaat het om.
Dus kom eens langs op donderdagochtend. Rond half tien staat de koffie klaar, tussen 10 en half twaalf wordt er gespeeld, daarna is er tijd voor praatjes en drankjes.

Voor de duidelijkheid: wandelvoetbal is gewoon voetbal, alleen zijn er een paar regels. Niet hardlopen is de belangrijkste. Het veld en de doeltjes zijn kleiner, de bal mag niet boven heuphoogte. Dat is het wel zo ongeveer.

Spui is in oktober 2018 als eerste vereniging in Zeeuws-Vlaanderen gestart met wandelvoetbal voor 55-plussers. Elke donderdagmorgen is er training van 10.00 tot 11.30 uur onder leiding van een professionele instructeur/trainer. Er zijn wedstrijden en (internationale) toernooien. Met een beetje mazzel sta je dan ineens tegenover Chelsea of Borussia Dortmund. Want daar doen ze ook aan wandelvoetbal.

In Zeeland stijgt het aantal wandelvoetbalclubs gelukkig ook. Een snelgroeiende voetbalvorm voor ouderen. Lichamelijk contact is verboden en spelers mogen niet hard rennen, waardoor blessures worden voorkomen. In Nederland bieden meer dan 300 verenigingen wandelvoetbal aan; inmiddels hebben ruim 20 betaaldvoetbalclubs een eigen ‘Oldstarsteam’.  Opgeteld zijn landelijk meer dan 4000 spelers actief tussen 55 en een eindje in de 80 die van voetbal maar ook van sociaal contact en van de gezelligheid houden.

Wandelvoetbal heeft volgens onderzoek een sportieve en sociale meerwaarde voor ouderen, met een positieve invloed op het psychische, fysische en sociale welzijn van senioren. Een prima sport dus om fysiek en mentaal fit te blijven.

Alle reden om eens langs te komen. Bij Spui staan zo'n 25 mannen ingeschreven. Vanaf 55/60 is iedereen welkom een training mee te maken. Voor verdere informatie: voorzitter@vvspui.nl